Ahad, 7 Jun 2015

Iktibar Daripada Sebiji Buah Kelapa

Sudah lama tidak ku menyinggah ke BLOG ini.  Kuatkan tekad untuk sentiasa istiqamah. Hari ini saya nak bercerita tentang kisah sebiji buah kelapa. Kisah ini  saya perolehi daripada rancangan Usrati di Radio Ikim oleh Ustazah Norhafizah Bt Musa.

Sebiji buah kelapa boleh memberikan manfaat kepada kehidupan manusia. Bermula daripada santannya sehinggalah kepada penemuan Minyak Kelapa Dara (VCO) yang dipercayai boleh menjadi penyembuh kepada sesetengah penyakit.

Sebelum kita menikmati semuanya daripada sebiji kelapa, Mari kita lihat proses sebelum mendapatkannya.

Buah kelapa pada kebiasaannya berada pada pohon yang tinggi, untuk memperolehinya kita perlu menggunakan sebatang galah beserta pengait, kadangkala terpaksa bertarung tenaga untuk memanjat pohon yang tinggi itu. Apabila buah kelapa itu jatuh ke tanah, ia perlu dibawa pulang untuk proses seterusnya. Sabutnya perlu dibuat garisan untuk memudahkan kulitnya disiat supaya memperolehi buah kelapa beserta tempurungnya.Semasa proses menyiat sabut kelapa, perlu mengunakan parang yang tajam dan sesudah itu perlu menggunakan belakang parang yang tumpul untuk memecahkan tempurung kelapa.

Sesudah itu akan kelihatan isi kelapa yang putih, Sudah tersediakah santan itu? Belum lagi, kita perlu menyagat atau memarut isi kelapa yang putih, memerah dengan menggunakan tapis supaya hampas kelapa terasing daripada santannya.

Maka sudah selesai seisi mendapatkan santan kelapa, belum lagi bercerita tentang proses penyediaan Minyak Kelapa Dara yang perlu melalui beberapa proses saringan lagi.

Andai kata buah kelapa itu boleh berkata-kata tentu sekali ia akan menjerit kesakitan, jatuh daripada tempat tinggi ke bawah menyembah tanah, di siat-siat kulitnya, dipecahkan tempurungnya, di perah lagi untuk mendapatkan santannya.

Begitulah kehidupan manusia, setiap ujian perlu dilalui dengan jalan SABAR.. Sabar dan Solat. Mujahadah itu bersifat pedih, pahit dan sakit. Tetapi Mujadah itulah yang menjadi penyembuh.
Saya teringat bait-bait nasyid ini:
"Diciptakan manusia sebaik-baiknya supaya menjadi insan berguna. Agar beriman dan bertaqwa untuk bekalan bertemu -Mu Ya Allah"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

AMALAN SEDEKAH

Text: Azlinawati.bt Abdullah TAZKIRAH DI PETANG HARI Saiyidina Uthman b. ‘Affan b. R.A, pada zamannya seorang businessman yang sang...