Selasa, 9 Jun 2015


Saya nak berkongsi satu kisah tentang Nabi Musa a.s daripada buku yang sedang saya baca " Genius Dari Syurga". 

KISAH NABI MUSA A.S
Ketika Nabi Musa a.s diuji dengan sakit gigi, baginda tidak dapat menanggung kesakitannya. Lalu baginda berdoa kepada Allah dengan bersungguh-sungguh supaya menyembuhkannya.
Lantas Allah mengutuskan malaikat untuk memberitahu kepada Nabi Musa supaya mencari sejenis daun yang dapat menyembuhkannya. Nabi Musa berusaha mencari daun tersebut lalu mengunyahkannya sebagai penawar. Selepas mengunyah daun itu, sakit gigi baginda benar-benar hilang.
Tidak lama kemudian, sakit gigi Nabi Musa kembali lagi, baginda tanpa berlengah terus mencari daun yang pernah dimakannya dahulu tetapi sakit gigi baginda tetap tidak hilang.
Nabi Musa akhirnya bertanya kepada malaikat. Malaikat memberitahu memang benar daun tersebut adalah daun yang sama. Namun bezanya kali pertama dahulu, Nabi Musa meletakkan seluruh kepercayaannya bahawa Allah yang mampu menyembuhkannya. Tetapi pada kali ini kepercayaannya pada daun itu lebih tinggi berbanding Allah, bahawa daun itulah yang mampu menyembuhkannya.
Nabi Musa mendengar penerangan malaikat dengan rasa sungguh insaf.
Hakikatnya daun itu hanyalah simbolik bagi usaha manusia, namun kesembuhan mutlak terletak pada kekuasaan dan izin Allah.
Oleh itu, percayalah dan yakinlah pada ilmu dan kekuasaan Allah. Letakkan keyakinan ini sedalam-dalamnya, kemudian berusahalah sehabis daya.
Sesungguhnya saya merasa insaf dengan kisah ini. Walaupun kita berusaha sekuat mana pun tapi jika Allah tidak izin kan, maka ia tetap tidak akan berlaku. Hendaklah kita berdoa dengan bersungguh-sungguh dahulu baru kita berusaha sedaya upaya dan seterusnya berserah pada Allah. 

Tiada ulasan:

Catat Komen

AMALAN SEDEKAH

Text: Azlinawati.bt Abdullah TAZKIRAH DI PETANG HARI Saiyidina Uthman b. ‘Affan b. R.A, pada zamannya seorang businessman yang sang...