Khamis, 30 Julai 2015

Aku Yang Berdosa
Teks: Azlinawati bt. Abdullah

Manusia adalah bersifat pelupa. Manusia lupa mereka adalah hamba Allah. Seringkali bila kita terasa tertekan atau 'stress' adakah kita kembali kepada Allah atau kita mencari alternatif lain selain berserah kepada Allah.

Ya, dahulu bila saya terasa 'stress' saya akan mencari kawan-kawan untuk meluahkan segala tekanan, pergi menonton wayang, berhibur dengan 'window shopping', berkaroeka, menonton drama Korea sampai larut malam, mendengar lagu-lagu hiburan yang melalaikan (ya sampai sekarang saya suka mendengar lagu tapi telah bertukar kepada lagu-lagi berbentuk ketuhanan). Tapi tekanan atau ' stress' itu tetap tidak hilang , jika hilang pun hanya seketika sahaja.

Saya ingatkan bila dah bertudung, saya solat, sudah dikira 'ok'. Baru saya sedar, sebenarnya Allah tiada dalam hati saya. AllahuAkbar...

Betapa jahilnya saya, sebab itu apabila ada masalah emosi terganggu. Saya lupa saya ada Tuhan yang boleh dihubungi setiap masa. Allah sentiasa ada, sentiasa bersedia untuk mendengar rintihan dan sayuan saya, untuk tenangkan saya.

Saya amat terkesan dengan bait-bait senikata 'Aku Yang Berdosa' nyanyian Shahir AF8. Rasa sebak, sayu dan menitiskan airmata.

'Sejauh mana langkah ku disana...Aku melupakan-MU.
Seluas mana kau beri padaku...masih ku angkuh pada-MU.
Segalanya dusta..Gelap mengaburiku.
Ya Allah....Apa yang bisa ku tebus kepada-MU atas dosaku.
Ya Allah....Ku hina terasa. Biarku bersujud untuk ke syurga-MU.'

Alhamdulilah, sekarang saya tidak perlu bergantung kepada barangan material atau makhluk Allah untuk melepaskan tekanan saya. Cukup dengan mengingati Allah, cukup dengan mengadu kepada Allah, cukup dengan berserah segala-galanya pada Allah, hati menjadi tenang.


Aku berdosa, kita semua berdosa. Tapi Allah Maha Pengasih dan Penyayang. DIA tetap beri peluang supaya kita bertaubat selagi bernafas di dunia ini. Baiknya Allah.
Kami mohon keampunan-MU Ya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

AMALAN SEDEKAH

Text: Azlinawati.bt Abdullah TAZKIRAH DI PETANG HARI Saiyidina Uthman b. ‘Affan b. R.A, pada zamannya seorang businessman yang sang...