Sabtu, 11 Julai 2015

RATU SYAHADAH
Teks: Azlinawati  bt. Abdullah

Bismillahhirrahmanirrahim

Sudah agak lama juga ku biarkan Blog ini sepi. Hati mesti kuat, lawan 'budak kecik" yang berada dalam diri kita. Cakap kuat-kuat dalam hati 'Bangkit dan Mulakan daripada SEKARANG!

Hari ini saya hendak kongsikan tentang isteri yang dizalimi oleh Raja yang tersangat zalim lagi sombong. Raja yang mengaku dirinya Tuhan ( seburuk-buruk Iblis/ Syaitan pun tidak pernah mengaku dirinya Tuhan). Isteri atau wanita yang dimaksudkan itu ialah Asiyah binti Muzahim.
Asiyah ialah permaisuri kepada Firaun dan ibu angkat kepada Nabi Musa a.s., Asiyah telah  disiksa oleh suaminya sendiri iaitu Firaun hanya kerana dia mempertahankan keimanannya. Sungguh beratnya ujian beliau.

Asiyah berdoa kepada Allah s.w.t sebagaimana termaktub didalam Al Quran:
"Ya Tuhanku, bangunlah untukku sebuah rumah di sisi-MU dalam syurga dan selamatkanlah aku dari Firaun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim"
- Terjemahan Surah At Tahrim ayat 11

Di saat beratnya siksaan yang menimpanya, wanita mulia ini sentiasa berdoa memohon untuk dibinakan rumah disyurga. Allah telah mengabulkan doa Asiyah, maka singkaplah hijab dan dia melihat rumahnya yang dibangun didalam syurga, maka gugurlah Ratu Syahadah disaat dihijabkan rumahnya disyurga itu.

Saya teringat petikan daripada buku 'Bersyukur Saat DiUji' karya Prof Muhd Kamil Ibrahim dalam bab Ujian Isteri.
"Suami Puan ada sejahat Firaun? Saya tidak fikir begitu. Sebenarnya, suami itu adalah anugerah Allah untuk kita mendekati diri kepada-Nya. Kita dan suami tidak mempunyai hubungan yang mutlak. Nanti bila kita menghadap-Nya, kita akan pergi berseorangan tanpa suami. Jadi, tidak usahlah bercerita kepada orang tentang masalah rumahtangga kita. Mengadulah kepada Allah. Isteri Solehah tidak membuka aib suami kepada orang lain. Dia Maha Mendengar. Biar DIA yang membuat keputusan apa yang terbaik buat kita."

AllahuAkbar..Cinta seorang isteri solehah mengikut turutan, pertama cinta kepada Allah, kedua cinta kepada Rasullullah dan ketiga cinta kepada suami.
Setiap pengorbanan para isteri niatkan semata-mata kerana Allah tanpa mengharapkan balasan manusia, Insha'Allah ketengangan akan diperolehi.

Terima Kasih Allah- Kami mohon keampunan-Mu Ya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

AMALAN SEDEKAH

Text: Azlinawati.bt Abdullah TAZKIRAH DI PETANG HARI Saiyidina Uthman b. ‘Affan b. R.A, pada zamannya seorang businessman yang sang...